نئوکلاسی سیسم | ماها
شما می توانید با ارسال ایمیل خود ، بصورت رایگان مشترک شده و از بروزسانی مطلع شوید.

ایمیل خود را وارد کنید:

کارگاه های هنری آموزشگاه ماها          شنبه 15_19                            کلوپ طراحی یکشنبه 15_19                            طراحی پایه 16_18                        […]

  برنامه های آموزشی ماها برای آشنایی با هریک ازبرنامه ها و فعالیت های این مرکز هنری با کلیک بر روی آن به بخش مربوطه مراجعه کنید:

* قابل توجه هنرستانی ها و کنکوری های عزیز*  چرا ماها ؟ 1- فقط یکبار هزینه دوره را پرداخت کنید .تا دانشجو شدنتان شهریه پرداخت شده محفوظ می ماند وفقط در صورت افزایش مبلغ شهریه ، اختلاف آن را پرداخت می کنید.  * شما به هر دلیلی (رتبه بد درتئوری ،عدم علاقه به شهر پذیرفته […]

اطلاع رسانی از اتفاقات فرهنگی هنری : هنرمند گرامی ، اگر تا کنون برای آگاهی ازاخبار هنری به منبعی تخصصی وبه روز دسترسی نداشته اید ؛می توانید با ثبت نام در بانک اطلاعات هنرمندان البرز، این اطلاعات را به صورت رایگان دریافت کنید. برای ثبت نام یا تکمیل اطلاعات خود از دو طریق می توانید […]

نئوکلاسی سیسم

نئوکلاسی سیسم

NEO_CLASSICISM

جنبشی زیبایی شناختی و سبکی هنری که در نیمه دوم سده هجدهم از سویی همچون واکنشی علیه افراطی گری باروک متاخر و سبکسری و ظرافتکاری های رُکوکو و از سویی دیگر گرایش به هنر باستانی یونان و رُم به عنوان تقلیداز طبیعت در زیبایی ترین شکلش رواج یافت.

معرفی هنرمند نئوکلاسیک: «ژاک لویی داوید»

هنرمند معروف این سبک ژاک لویی داویداست.او در برابر سبک رُکوکو به عنوان ذوق ساختگی طغیان کرد و سنت های کلاسیک و آکادمیک رااز نو به سبک فردی خود احیا کرد.
سوگند هوراتیوس ها نمونه کامل نئو کلاسیک است.

سوگند هوراس یا سوگند هوراتی‌ها

سوگند هوراتیوس_مرکز هنری ماها

سوگند هوراتیوس_ ژاک لویی داوید

این اثردر سال ۱۷۸۴ میلادی با رنگ روغن آفریده شده است.موضوع نقاشی “پیوند برادران هوراتیوس” است که افسانه‌ای است رومی که در سده هفدهم میلادی پیر کورنی نمایشنامه نویس فرانسوی نیز نمایشنامه ‌ای با این عنوان آفریده است.
هم‌اکنون این تابلو، تحت مالکیت موزه لوور در پاریس قرار دارد.

مرگ مارا

مرگ مارا _ مرکز هنری ماها

مرگ مارا _ ژاک لویی داوید

تصویری که سی سال حبس بود.و هیچ کس جرات آن را نداشت که نشانش بدهد.تابلوی «مرگ مارا» مسحورکننده تریناثر داوید بودو زمانی همه در مقابلش از سرتا پا تمجید و تحسین بودند.نقاشی زیبا و تکان دهنده و در عین حال تهوع آور.
ژان پل مارا دیوانه ترین طرفدار و اهرم متعصب انقلاب فرانسه. او را در وان حمامش به قتل رساندند.«مارا» کسی بود که کشتار و تسویه حساب و پاکسازی های انقلابی برایش تمامی نداشت. اما همین شخص برای داوید یک قاتل و هیولا نبود بلکه یک قدیس بود!در این نقاشی «مارا» به صورتی آسمانی است و آن چنان که تبدیل به یک سرمشق فضیلت می شود.جوان و تر وتازه است. در میان ملحفه های سفید شبیه به کفن، با پوستی همرنگ سنگ سرد که تطهیر شده و زخمی بالای سینه که شکننده و ظریف و در عین حال شکلی مظلومانه را به خود می گیرد، مثل شکاف پهلوی مسیح بر صلیب.تابلو عناصرو تداعی کننده های نیرومندی را با خود دارد.
«مارا» مخترعی شکست خورده ، ویراستارروزنامه و یک متعصب کوتاه فکربود و دچار خارش های شدید وغیر قابل تحمل ناشی ازبیماری پوستیش که او را عصبی و خشن کرده بود.همیشه از شر این خارش ها به وان حمام پناه می برد و در همان جا کارهایش را انجام می داد؛ مقاله های تند می نوشت ، عاشق جنجال بود و ناسزا می گفت و نقاب از رخ وطن پرستان
مارا بسیارتندرو و یکی از سران انقلاب فرانسه بود و به خاطر امضاء حکم اعدام صدها نفر از مخالفان انقلاب مورد نفرت مردم قرار داشت. این تندرویهای وی سرانجام باعث شد یکی از مخالفانش؛ « شارلوت کوردی » که دختری 24 ساله بود مخفیانه به خانه اش برود و او را در وان حمام به قتل برساند. البته این دختر بعدها به همین خاطر اعدام شد. این ماجرا تأثیر زیادی روی « داوید » داشت و باعث شد او که « مارا » را همه خوبی و صداقت می دید این تابلو را نقاشی کند. او در این تابلو قتل « مارا » را در وان حمام خانه اش طوری به تصویر کشیده است که تطهیر شده، مثل « مسیح (ع) » هیچ زخم عمیقی در بدنش دیده نمی شود، بیماری پوستی ای که داشت معلوم نیست و مثل یک فرشته معصوم مرده است. وی « مارا » را انگار که والاترین انسان است کشید و به این ترتیب، به او اداء دین کرد. بعد از مرگ « مارا »، « داوید » جای او را گرفت و مسئول امضاء برگه اعدام خائنان و مخالفان انقلاب شد. به همین خاطر، چند وقت بعد که ورق برگشت، « داوید » و بسیاری از انقلابیهای دیگر دستگیر و روانه زندان شدند. این زندان برای « داوید » حداقل یک خوبی داشت و آن این که باعث شد وی تغییر رویه دهد و به خودش برگردد؛ خود نقاشش بدون هیچ سیاستی
بعد از آزادی، او همچنان نقاشی می کشید؛ اما این بار پرتره های بی دردسر. آن زمان، « ناپلئون بناپارت » در رأس امور فرانسه بود و انقلاب تمام شده به حساب می آمد. « ناپلئون » آمده بود و می خواست اعلام امپراطوری کند و حالا « داوید » شیفته « ناپلئون » شده بود؛ پادشاه جدید فرانسه که توانسته بود هرج و مرج و آشوب انقلاب فرانسه را به آرامش تبدیل کند. او نقاش دربار « ناپلئون » شد و حتی در تاجگذاری او هم شرکت داشت.
ناپلئون _ ژاک لویی داوید
ناپلئون _ ژاک لویی داوید
نقاشیهای معروف تاجگذاری « ناپلئون » و عبورش از کوه آلپ مربوط به همین دوره هستند؛ ولی بازی روزگار ادامه داشت و « ناپلئون » هم شکست خورد. « لوئی هجدهم » روی کار آمد و تابلوی « مرگ « مارا » » دوباره دردسرساز شد. اکنون وی که « داوید » را مخالف خود می دید – هم به خاطر اینکه به اعدام « لوئی شانزدهم » رأی مثبت داده بود و هم به دلیل اینکه نقاش « ناپلئون » بود و نیز به این دلیل که بهترین تابلویش تابلوئی بود که از یکی از قاتلان « لوئی شانزدهم » کشیده و او را پاک و بی گناه نشان داده بود – وی را به بروکسل تبعید کرد و او تا آخر عمر اجازه پیدا نکرد که به کشورش برگردد.

دیدگاه خود را به ما بگویید.